Hoe overleef ik social media als introverte ondernemer?


Social media: veel introverte ondernemers hebben er een haat-liefde-verhouding mee. Je hebt ze nodig, maar ze kosten ook energie. Hoe gebruik je ze zonder jezelf voorbij te rennen? Hoe overleef je social media als introverte ondernemer?

First things first: het is een grote misvatting dat social media niet introvert-vriendelijk zouden zijn. Dat zijn ze juist! Ga maar na: je mag rustig nadenken over wat je online gaat zetten en hoeft dus niet een soepele pitch af te steken. Je mag praten over de inhoud van je werk en kan de koetjes en kalfjes overslaan. Als mensen je in het echt ontmoeten, weten ze vaak al meer over waar je mee bezig bent, dus ook daar hoef je minder hard je best te doen om te vertellen wat je doet. En ook als je interactie aangaat met anderen kan je even rustig nadenken over je antwoord.

Social media als introverte ondernemer

Toch hoor ik je knarsetanden. Leuk en aardig wat ik hier allemaal vertel, maar het blijft zichtbaar zijn hè? En mensen kunnen gewoon zomaar lezen wat je schrijft. Of nog enger, ze kunnen er wat over zeggen als je ze tegenkomt! Plus: je moet toch heel vaak op social media aanwezig zijn om er wat aan te hebben? Hallo prikkels, tijdgebrek en energieslurper. Dus als social media zo handig zijn, hoe zet je ze dan in zonder er gek van te worden?

Gelukkig mag jij als ondernemer zelf de spelregels bepalen. Om social media een beetje leuk te houden, zouden deze spelregels je zomaar kunnen helpen:

  1. Zet meldingen uit en verwijder apps van je telefoon. Ook voor social media mag je zelf de momenten kiezen dat je ervoor gaat zitten. Natuurlijk is het handig om te reageren op commentaren, maar dat hoeft echt niet op elk moment van de dag. Kies de momenten dat je ‘op social media’ gaat en doe het dan bewust en met aandacht. Daarbuiten mag je je lekker focussen op andere dingen;
  2. Begin comfortabel. Misschien heb je het idee dat je alleen maar prestaties kan delen op social media of moet vertellen over alle GE-WEL-DI-GE klussen waar je mee bezig bent. Da’s dus niet zo. Je mag je eigen verhalen vertellen, op je eigen manier. Begin met iets delen dat heel comfortabel voor je voelt. Bijvoorbeeld dát je een eigen bedrijf hebt. Of iets leuks wat je afgelopen tijd hebt meegemaakt. Vind je eigen toon en laat los wat je denkt te moeten schrijven;
  3. Less is more. Je hoeft niet op alle sociale media te zitten. Kies het platform dat het beste bij je past en focus daarop. Laat de andere lekker links liggen totdat je denkt: nu wil ik wat extra’s erbij. En als dat moment nooit komt, is het ook goed;
  4. Vergroot je plezier. Ga mensen volgen die interessante dingen te vertellen hebben en bouw een fijn netwerk op. Ook berichten van anderen liken, in contact komen met inspirerende ondernemers en het gewoon leuk vinden om door je tijdlijn te scrollen, maken social media nuttig voor je bedrijf;
  5. Bouw tijd in om te reageren op de commentaren van anderen. Soms zitten er van die reacties tussen waar je even over na moet denken. Da’s oké. Neem die tijd. Het is jóuw tijdlijn! 

Deze lijst is niet compleet en ook niet af. Dat zijn de spelregels van je bedrijf nooit ;-). Maar het geeft je hopelijk wel een aanmoediging om te onderzoeken hoe je social media als introverte ondernemer op je eigen manier kunt gebruiken.

Zit je er echt niet op te wachten? Dan is het ook goed. Je verzint wel wat anders om je bedrijf aan de wereld voor te stellen. Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij ons laagdrempelige ondernemersnetwerk. Dat zouden wij toevallig heel leuk vinden! Vertel je ons dan gelijk of je ons via social media hebt leren kennen?