22 makkelijke en introvert-vriendelijke manieren om klanten te vinden


Klanten vinden lastig voor introverte ondernemers? Het is maar hoe je het bekijkt en welke acties je verzint. Om je op weg te helpen hebben we een lijstje gemaakt van 22 makkelijke acties die jij kan doen om die klanten naar je toe te trekken. Allemaal introvert-vriendelijk.

  1. Volg een interessante workshop: ga naar een workshop, masterclass of andere inhoudelijke sessie over iets wat jij interessant vindt. Je ontmoet er andere mensen terwijl je met iets bezig bent wat je leuk vindt en deelt met de andere aanwezigen. Voila. Dat is netwerken. 
  2. In het verlengde daarvan: kies netwerkactiviteiten waarbij je iets dóet. Zo heb ik regelmatig een wijnproeverij of vaarborrel bij een ondernemersclub. Daardoor heb je andere gesprekken en hoef je niet zo ongemakkelijk tegenover elkaar te staan en te vragen ‘en wat doe jij?’.
  3. Pas je emailhandtekening aan: dikke kans dat jij in je emailhandtekening alleen je naam, logo en contactgegevens hebt staan. Maar je kan hier ook met een leuke zin een linkje toevoegen naar één van de pagina’s op je website. Je nieuwste blog of je nieuwsbrief, bijvoorbeeld. 
  4. Maak een koffie-afspraak met een andere ondernemer: niet om direct werk binnen te halen. Wel om je netwerk te vergroten, leuke mensen te leren kennen en te horen hoe anderen dingen aanpakken. 1-op-1 hè? Dat kunnen we prima!
  5. Geef een compliment: klinkt misschien gek om dit als actie te zien om aan werk te komen. Maar probeer het maar eens en zie wat het met je dag, energie en plezier doet. 
  6. Zet een review op je website: niet de meest originele actie, maar het helpt wel. Voor je klanten én voor jezelf. Want het is altijd leuk om te lezen waarom je klanten ook alweer zo blij met je zijn.
  7. Maak ansichtkaarten voor je bedrijf: een leuk, persoonlijk iets en altijd handig om een kaartje te kunnen sturen als een opdrachtgever een jubileum heeft, door een moeilijke periode gaat of als je een opdracht hebt afgerond.
  8. Pas je voicemail aan: hoe standaard is jouw voicemail? En hoe standaard is je bedrijf? Waarschijnlijk komen die twee niet overeen. Pas je voicemail aan en maak er iets leuks van. Ook dat is een contactmoment met een (mogelijke) klant. (Ga ik zo ook gelijk doen ;-))
  9. Schrijf drie dingen op waar je trots op bent: zelf blij zijn met wat je doet is de beste energie die je mee kunt nemen je bedrijf in. Schrijf ze op. Niet alleen bedenken he? Ook echt opschrijven. En doe dat gerust elke werkdag.
  10. Ga naar een netwerkwandeling: die zijn er tegenwoordig door bijna heel het land en er is weinig introvert-vriendelijker dan in een mooie natuuromgeving met een klein clubje ondernemers wandelen. Waarschijnlijk zijn zij ook introvert!
  11. Bedenk een mijlpaal en vier die met je klanten: misschien ben je bijna zoveel jaar ondernemer, heb je een nieuwe dienst of lanceer je je nieuwsbrief? Bedenk iets wat het vieren waard is en vier het. Mét je klanten;
  12. Bedenk één klant voor wie je nog meer zou kunnen doen: vaak hebben onze diensten allemaal verband met elkaar. Dat betekent dat je jouw klanten waarschijnlijk met meer kan helpen dan alleen datgene waarmee je ze nu helpt. Bedenk vast één klant waar je eigenlijk meer voor zou kunnen doen. Je hoeft het niet gelijk aan te bieden, maar het helpt wel om op die manier naar je bestaande klanten én je dienstenaanbod te kijken;
  13. Pas je kopregel of bio aan: als je op social media zit, check dan even wat er nu staat bij je kopregel of in je bio. Past dat nog? Zo nee, pas het aan. Oh, en deel ook gerust waarom je het hebt aangepast.
  14. Vraag een klant die jou al een review heeft gegeven of hij of zij je ook een review op LinkedIn (of Google of andere social media) wil geven. 
  15. Lees een boek dat je interessant vindt en deel daar wat over. Wat raakt je? Wat zet je aan het denken? Ga de inhoud in, daar voelen we ons het prettigst bij :-). 
  16. Trakteer: vind je het leuk om te bakken? Trakteer dan eens bij een netwerk waar je bij aangesloten bent of op je werkplek. Geeft je mooi de gelegenheid om eens een praatje te maken met mensen die je anders niet zo snel spreekt.
  17. Pas je autoreply aan: vooruit, nog eentje. Want grote kans dat ook je autoreply nog een saai, standaardtekstje is. Terwijl jij niet saai en standaard bent! Verwerk een beetje van jezelf en je bedrijf in je autoreply. Doet wonderen!
  18. Vraag een (oud-)klant hoe het gaat: je bent er waarschijnlijk echt nieuwsgierig naar en het is een hele laagdrempelige manier om weer even in het vizier bij je klant te komen. Win-win. 
  19. Gooi je prijs omhoog: oké, dit heeft weinig met klanten vinden te maken. Maar ik denk dat je te goedkoop bent. Omdat je, door je introverte karakter, waarschijnlijk veel nadenkt en reflecteert en altijd dingen ziet die je nog niet goed doet, waardoor je heus niet die en die prijs kan vragen. Dat kan je dus wél. Want je bent gewoon goed in wat je doet. Dus hop, die prijs omhoog. 
  20. Maak een quiz: quizjes doen het altijd goed. Mensen vinden het leuk om ze ‘even’ in te vullen en jij vindt het waarschijnlijk leuk om ‘m te bedenken. Makkelijke manier dus om mensen naar je website te krijgen.
  21. Vertel je leukste klant hoe blij je met hem of haar bent. Dat maakt die klant nog blijer en jou ook. 
  22. Laat een promotie-artikel maken voor je bedrijf met iets wat bij jouw bedrijf past. Van cadeaupapier tot pen, van mok tot muismat. Je kan het zo gek niet verzinnen. Mensen zijn gek op cadeautjes!

En tot slot misschien wel de belangrijkste makkelijke en introvert-vriendelijke actie die jij kunt uitvoeren: sluit je aan bij ons platform :-). Je vindt er de leukste ondernemers, interessantste workshops en prettigste netwerkbijeenkomsten!