Ondernemer en introvert? Dat doet ertoe


Dus, een platform voor introverte ondernemers. Beetje gek, misschien. Want waarom zou je nou juist op op basis van ‘ondernemer en introvert’ een onderscheid maken? Wat maakt het eigenlijk uit of je introvert of extravert bent? Nou, eigenlijk alles.

Wat is introvert?

Introversie versus extraversie gaat over waar je je energie vandaan haalt. Introverten halen energie en kracht uit hun binnenwereld, via reflectie en alleen-zijn. Sociale interactie- hoe leuk, inspirerend én nodig ook- kosten energie, waarna we het liefst in ons eentje opladen. Als we mensen nog niet kennen, kost dat helemaal veel energie.

Extraverte mensen laden juist op van sociale interactie. Elke extra persoon, input en prikkel geeft ze een stootje energie en zet ze ‘aan’. Wat hen betreft mag het feestje de hele dag duren en plannen ze er de dag daarna nog één.

Klinkt misschien als niet zo’n groot verschil, maar denk er maar eens echt over na. Dingen doen waar je energie van krijgt, is zo’n beetje het allerbelangrijkste in je leven. Het maakt daarvoor nogal uit waar jij je energie vandaan haalt. En dus maakt het ook uit of jij ondernemer én introvert bent. Het is bepalend voor hoe je onderneemt. 

Meer lezen over wat introversie is?

Kijk dan eens op de website van Susan Cain. Zij schreef het indrukwekkende boek Stil, waarin ze voor het eerst diepgaand ingaat op wat introversie is. Geen zin om een dikke pil te lezen? Volg dan onze blogs over de eigenschappen van introversie.

Introvert en ondernemen

Als echte introvert maak ik een kleine kanttekening bij wat volgt: introversie versus extraversie is niet zo zwart-wit als het hier misschien lijkt. Het is een schaal en niet elke introvert zal zich in elk kenmerk van introversie herkennen. Toch zijn er ruwweg wel verschillen in hoe we het ondernemerschap aanpakken ten opzichte van extraverte mensen.

Netwerken

Ja, we kunnen netwerken. Sterker nog, we zijn er best goed in! Alleen zal het er bij ons anders uitzien. We zullen veel meer 1-op-1 netwerken, meer op de inhoud contact zoeken en de diepte in willen gaan in gesprekken, waar een extravert juist eerder naar grote evenementen zal gaan, soepele small talk voert en zoveel mensen zal willen spreken.

Klanten

We zullen er als het even kan voor kiezen om langdurige relaties met klanten op te bouwen. Juist die eerste fase waarin je elkaar leert kennen, vinden we lastiger, net als het onderhouden van veel contacten. Liever werken we daarom lang met vaste opdrachtgevers dan telkens met een heleboel nieuwe opdrachtgevers. Daar zullen we in ons aanbod dan ook op inzetten.

Hoe we werken

Ook maakt ons introverte karakter uit voor hoe we ons aanbod aanbieden. Komen we online bijeen of in het echt? Hoeveel energie hebben we na overleggen nog om ‘aan het werk’ te gaan? Op welke momenten en hoe zijn we bereikbaar? Gaan we wel of niet bij klanten op kantoor werken? Om genoeg energie over te houden aan het eind van de dag en om ons werk te kunnen doen, zijn dit allemaal vragen waar we over nadenken.

Ontwikkeling

We lezen graag, denken diep over dingen na en reflecteren op wat we doen. Dat helpt allemaal zeker bij het laten groeien van onze bedrijven. Tegelijkertijd zijn we geneigd om eerst lang na te denken voordat we doen. Om onze ideeën ook echt tot uitvoer te brengen en op die manier te ontwikkelen, hebben we soms wat meer tijd nodig (en daar helpt het platform ons ook bij!). Als je ondernemer en introvert bent, groeit je bedrijf dus waarschijnlijk op een andere manier dan bij extraverte ondernemers. 

Marketing

Dikke kans dat wij als introverte ondernemers meer inzetten op marketing waar je even over na mag denken. Denk aan (blogs) schrijven, een goede website in elkaar zetten of een hele goede weggever maken, een nieuwsbrief versturen of geschreven posts op social media ipv video’s. Dat zijn de manieren die voor ons natuurlijker voelen dan bijvoorbeeld live gaan, webinars geven of video’s maken. Vandaar dat wij voor het platform ook zo fanatiek bloggen en op LinkedIn posten ;-). 

We kunnen dus prima zelf ons geld verdienen met producten of diensten die we verkopen. Maar hoe we daar een bedrijf omheen bouwen ziet er anders uit. En dus zien ook de vragen, gesprekken, ontwikkelpunten en dingen die we willen leren er anders uit. Precies daarom komen we samen op dit platform. Om de hoe die bij ons past te vinden.