Hoe leuk zou het zijn als je af en toe in iemands anders bedrijf zou kunnen kijken? Zo van: hoe doen ze dat toch? In deze reeks gebeurt precies dat. Een introverte ondernemer geeft drie tips over marketing en acquisitie. Geloof ons, daar steek je elke keer wat van op! Dit keer vertelt: Su Mee Tan.
Dit is Su Mee Tan
Ik werk met creatieve professionals die iets willen vertellen voor een publiek. Ik geloof in impact maken door jezelf te zijn. Ik werk 1-op-1 en in groepen, en gebruik een combinatie van coaching, improvisatietheater, storytelling, en mindfulness. Zo kom je erachter wat je wil vertellen, maak je meer impact en kun je beter omgaan met eventuele twijfels of angsten. Ik ben ervan overtuigd dat spreken in het openbaar een kunstvorm is die we allemaal kunnen leren. Niet alleen door praktische tips, maar vooral door te durven geloven in jezelf en te weten waar je voor staat.
Foto: Marcia Teeken
Tip 1: ga in je waarden staan, zodat je weet waar je voor staat
Je kunt jezelf en je bedrijf pas goed voorstellen als je weet wat je doet en waar je voor staat. Dat klinkt heel logisch, maar voor mij was het een openbaring toen ik dit leerde toepassen. Veel verder dan “ik ben coach, want dat vind ik leuk en ik, eh, nou ja, coach mensen die iets anders willen met hun leven of zo” kwam ik in het begin niet.
Waarom doe jij wat je doet? Wat is er belangrijk voor jou? Wat zijn je waarden? In je hoofd of op papier klinkt het vaak heel mooi, maar ga er ook eens in staan. Letterlijk. Zet een waarde op een stuk papier en ga erop staan. Sluit eventueel je ogen en merk op wat er gebeurt. Wat gebeurt er in je lichaam? Welke gedachtes heb je? En welke emoties? Schrijf dat allemaal op. Zo verzamel je een hoop woorden en zinnen die je kunt gebruiken als je over jezelf en je bedrijf praat. Vind je dit vaag klinken of voel je weerstand? Schrijf dat ook op, want weten wat niet bij je past is ook heel waardevol.
Als je weet waarom je iets doet en waar je voor staat, kun je dit ook beter overbrengen aan potentiële klanten. Op deze manier krijgen je klanten een goed beeld van wie jij bent, en trek jij makkelijker klanten aan die bij jou passen.
Tip 2: kleur je gedachtes in
Deze tip is geïnspireerd door mijn kinderen. Ik heb nogal wat training gevolgd over het onderscheiden van behulpzame en belemmerende gedachtes, en kan daar uitgebreid over vertellen. Dat doe ik ook graag trouwens. 😉 Maar eigenlijk is het systeem van mijn kinderen veel eenvoudiger en dus sneller toe te passen. Een gedachte is rood of groen, en als je erachter komt welke kleur het is, kun je daarna kiezen wat je ermee wil doen.
Met een rode gedachte kom je meestal niet veel verder. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik als introvert niet kon netwerken, dat niemand voor mijn coaching zou willen betalen, en dat ik parttime en in mijn eentje geen bedrijf kon opbouwen. Het resultaat was dat ik bijna niemand durfde te vertellen wat ik deed, vaak korting gaf nog voor ik mijn tarief had genoemd, en heel weinig werk had.
Inmiddels kan ik deze rode gedachtes beter herkennen en lukt het vaak om ze om te buigen naar groene, meer behulpzame, gedachtes. Groen is bijvoorbeeld dat ik weet dat ik mag netwerken op een manier die bij mij past, dat ik goed ben in wat ik doe, en dat er mensen zijn die graag met mij willen werken. Het resultaat is een coachingspraktijk met alleen maar leuke opdrachten en leuke klanten.
Tip 3: gebruik je introverte superpowers
Ik heb heel lang gedacht dat netwerken en spreken in het openbaar niets voor mij waren. Inmiddels zie ik dat anders, omdat ik beter weet waar ik voor sta en waar ik dus over kan vertellen (zie tip 1). En ik laat mij minder leiden door twijfels (zie tip 2).
Een gesprek aangaan met iemand die ik niet ken, vond ik nooit prettig omdat ik meestal niet meteen wist wat ik moest zeggen. Tegenwoordig zet ik dan mijn introverte superpower in: ik luister. Netwerken gaat immers over verbinding maken en dat gaat veel beter als je luistert dan wanneer je alleen maar praat. Bovendien hoef je dan daarna niet uit het niets iets te vertellen, maar kun je een bruggetje bouwen tussen het verhaal van de ander en jouw eigen verhaal.
Spreken in het openbaar klinkt misschien eng, maar ook daar kun je je superpowers inzetten. Grote kans dat je als introvert graag reflecteert, metaforen gebruikt, of denkt in beelden. Allemaal ingrediënten voor een goede presentatie. Je kunt een presentatie zo veel voorbereiden als je wil, en ergens goed over nadenken voor je iets zegt, is iets waar wij introverten heel goed in zijn. Dus eigenlijk is presenteren voor een groot publiek veel relaxter dan een spontaan 1-op-1 gesprek. 😉
Méér Su Mee Tan
Ik ben minder actief op Instagram @sumeetan
Virtuele koffie doen? https://calendly.com/sumee/virtual-coffee
Mailen kan op sumee@intothemirrorcoaching.com
In het wild ben ik af en toe te vinden op een podium.
Andere introverte ondernemers leren kennen? Sluit je aan bij Platform Trefpunt.