3 tips van Miranda Apeldoorn (uit Deventer)


Hoe leuk zou het zijn als je af en toe in iemands anders bedrijf zou kunnen kijken? Zo van: hoe doen ze dat toch? In deze reeks gebeurt precies dat. Een introverte ondernemer geeft drie tips over marketing en acquisitie. Geloof ons, daar steek je elke keer wat van op! Dit keer vertelt: Miranda Apeldoorn (uit Deventer).

Dit is miranda apeldoorn

Mijn naam is Miranda Apeldoorn – uit Deventer. Onder de naam ZinVol coach ik ondernemers die al een tijd bezig zijn. En die op een punt staan waarbij ze denken: ‘Wat wordt de volgende stap in mijn ondernemerschap?’

Voor de een is dat: een nieuwe markt aanboren met een nieuwe dienst. Voor de ander: het accent in je werk verleggen van uitvoerend naar strategisch niveau. Voor een derde: beter je grenzen bewaken, bijvoorbeeld door minder uren te willen werken.

Die volgende stap maken we samen lekker concreet. Niet via een one size fits all oplossing: we kijken wat past bij jou en je situatie. Bij mij geen goeroegedoe.

Miranda Apeldoorn

Fotograaf: Marieke van Dulmen

Tip 1: #duurtlang

Ik denk van tevoren zaken graag goed uit. Ik kan je bijvoorbeeld niet morgen al een nieuwe workshop presenteren.

Sommige ondernemers gaan gewoon zonder voorbereiding staan en kletsen 2 uur vol.

Ik niet. Ik schrijf eerst de hele rataplan uit. Dat kost al snel een dag of twee. En ik oefen mijn tekst hardop. Net zo lang tot ik allemaal rolluikjes in mijn hoofd heb bij al mijn belangrijke punten. Als in: ik heb maar één woord nodig, en hup! de rest van mijn verhaal rolt er lekker uit. Zo sta ik ergens relaxt genoeg, dat ik makkelijk omga met spontane vragen en eh plotwendingen.

Dat snappen extraverte mensen niet. ‘Doe je er zó lang over?’ ‘Leer je het uit je hóófd?’

Je gaat toch twijfelen dan. ‘Misschien pak ik het helemaal verkeerd aan’. Want heus, het lijkt mij zelf ook heerlijk: wakker worden, kop koffie, lalala naar de locatie en dan voor de vuist weg wat vertellen.

Maar dan krijg ik kortsluiting. Dat roept bij mij te veel spanning op. Dan heb ik geen plezíer meer.

Dus ja. Ik heb meer tijd nodig. Nou en. Als ondernemer kan ik mijzelf die tijd gunnen. Ik hou er in mijn planning rekening mee. Resultaat: op deze manier heb ik er lol in mijn kennis te delen.

En de deelnemers maakt het geen reet uit. Die hangen ook mét uitgebreide voorbereiding aan je lippen. Lekker puh.

Tip 2: geregeld komt er een vraag waar ik even voor moet gaan zitten

Omdat ik er zorgvuldig op wil reageren. Of omdat ik bedenktijd nodig heb: is dit iets wat bij me past?

Daar kunnen rustig een paar dagen tot een week overheen gaan. Dat levert in mijn hoofd een spagaat op: enerzijds wil ik natuurlijk graag klanten. Een stem in mij zegt: snel reageren! Die ander wacht op antwoord!

Anderzijds heb ik nog niet alle informatie paraat. Ik moet nog kauwen op de formulering. En ook: wat als ik me nu zomaar ergens in stort en er later spijt van krijg? Bijvoorbeeld omdat de opdracht niet in mijn agenda past?

Daarom mail ik meteen terug met een voorstel voor een telefonische kennismaking. Zo’n gesprek geeft me al een veel beter idee van de persoon en zijn of haar wensen en verwachtingen, waardoor ik weer beter kan inschatten of iets bij me past of niet. Ook hoor je dan ‘of de soep zo heet gegeten wordt’ als de ander in de mail voorstelt, of dat dat eigenlijk reuze meevalt, omdat ze gewoon graag met jou willen werken.

Tip 3: het werd één grote mislukking

Ooit heb ik 5 stevige bakken gevuld met fijne spullen om je creativiteit te stimuleren en om je aan te zetten tot reflectie. Ik deed er onder meer een tekenblok in met kleurpotloden, een boek, een cd, zelfs zo’n 8-ball waarbij je antwoord op je vraag krijgt door de bal te schudden. Ik noemde die box: de Mogelijkhedenbox. 

Ik was net begonnen als ondernemerscoach. De boxen leken mij een ontzettend leuke manier om contact te krijgen met meer ondernemers en tegelijk mijn coaching te promoten.

Ik gaf de boxen aan 5 ondernemers die ik kende. De bedoeling was, dat zij die box lekker gingen gebruiken, en dan een maand later doorgaven aan een ondernemer uit hún netwerk. En dat ze op mijn website een reactie zouden geven wat de box voor hen gedaan had.

Het werd één grote mislukking. De box stond soms maanden bij dezelfde ondernemer. Reageren op de website deed niemand, behalve één winkeleigenaar, die de box vergeleek met de amateurkwaliteit van gestencilde pamfletten uit de jaren ’70 (au!).

Ik had er een boel werk aan, maar kreeg er geen werk uit.
Mijn actie was veel te vaag en ingewikkeld. Ik heb ervan geleerd: als je klanten wil, maak het ze zo makkelijk mogelijk. Laat ze niet door hoepels springen.

Méér Miranda Apeldoorn
Dat vind je hier:
Mail: bericht@ditiszinvol.nl

Of
Instagram: @ditiszinvol
LinkedIn: zoek op Miranda Apeldoorn

Andere introverte ondernemers leren kennen? Sluit je aan bij Platform Trefpunt