Drie tips van Millie Gietman


Hoe leuk zou het zijn als je af en toe in iemands anders bedrijf zou kunnen kijken? Zo van: hoe doen ze dat toch? In deze reeks gebeurt precies dat. Een introverte ondernemer geeft drie tips over marketing en acquisitie. Geloof ons, daar steek je elke keer wat van op! Dit keer vertelt: Millie Gietman.

Dit is Millie Gietman

Hi! Ik ben Millie Gietman.

Ik coach mensen die het gevoel hebben dat de buitenwereld een geheime code kent die zij niet kennen. Die er altijd net buiten staan. Voor wie out-of-the-box de norm is. Degenen die moeilijk kunnen focussen én degenen die juist helemaal in een onderwerp kunnen verdwijnen. Die het label adhd hebben gekregen, of niet maar wel de kenmerken herkennen. Introverten. Hoogbegaafden. Hoogsensitieven. De ‘rainforest minds’. En alle andere mensen die proberen te dealen met het gevoel dat hun échte kracht nog onbenut blijft.

𝗜𝗸 𝗴𝗲𝗹𝗼𝗼𝗳 𝗱𝗮𝘁 𝗱𝗲 𝘄𝗲𝗿𝗲𝗹𝗱 𝘃𝗮𝗻 𝗻𝘂 𝗷𝗼𝘂𝘄 𝗸𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁 𝗻𝗼𝗱𝗶𝗴 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁.

Daarom bied ik je houvast en concreet zicht op je volgende doel. Terwijl jij stappen zet, blijf ik beschikbaar: als mentor en sparringpartner. Je hoeft even niet alles alleen te doen: ik kijk en denk praktisch mee, steun je en houd je scherp – zacht waar het kan, hard waar het moet.

Hoe?

In een 1-op-1-traject van 6 maanden begeleid ik je liefdevol. We sparren, ik stel scherpe en kritische vragen, we inventariseren waar je staat om van daaruit te werken naar een logisch stappenplan dat je kunt behappen. Zo kom je in beweging.

Ik beloof geen gouden bergen, wel gouden inzichten! Die inzichten zorgen ervoor dat jij verder kunt.

Millie Gietman

Foto: Marjan van Houwelingen

Tip 1: vogel jezelf uit

Wat bedoel ik daarmee? Ga op onderzoek uit wanneer jij het beste tot je recht komt als je met nieuwe mensen in contact komt.

Ik heb veel netwerkborrels bezocht waar van die mensen kwamen waar ik totaal geen aansluiting bij had. ‘Mijn vrouw is thuis bij de kinderen’ ‘welke auto rijd jij’ ‘hoe gaat het met jouw bedrijfje?’ Niet mijn ding.

Toen ben ik gaan bedenken wat ik wél leuk vind. Dat is borrelen met leuke mensen, wandelen, iets doen, iets leren. En ik heb besloten alleen maar naar dat soort bijeenkomsten te gaan waar deze elementen aanwezig zijn.

Grote kans dat ik gelijkgestemde mensen tegen het lijf loop, en ik kom zelf veel beter tot mijn recht omdat ik iets doe wat ik leuk vind.

Ook kwam ik erachter dat ik flowschrijven heel leuk vind, dat heb ik een jaar lang geoefend en nu pas het ik toe voor mijn LinkedIn- en Insta-posts.

Zorg dat je manieren voor contact maken (marketing & acquisitie) vindt die geen weerstand bij je oproepen. Bij weerstand moet je doorzetten, en van doorzetten alleen wordt niemand blij.

Tip 2: geleerd van Veronique Prins – je verkoopt zoals je zelf koopt

Dit inzicht heeft mij enorm geholpen. De meeste mensen maken contact op een manier zoals ze zelf ook benaderd willen worden, ik ook. Zodoende verkoop ik op een manier zoals ik zelf ook een aankoopproces doorloop.

Dat betekent dat ik rustig wil kunnen voelen of iets passend voor mij is. Ik maak graag rustig kennis, ik houd er niet van om in een beslissing te worden gedwongen. (Koop nu!, nog maar 2 plaatsen beschikbaar! Etc etc).

Toen ik dit inzicht eenmaal had heb ik mijn Waardebon voor een gratis uurtje Helderheid bedacht. Want als ik rustig wil kunnen wennen, wil mijn doelgroep dat vast ook.

Deze waardebon deel ik uit op netwerkborrels, aan mijn klanten, aan vrienden. Ze mogen het uurtje met mij voor zichzelf gebruiken, maar ik stimuleer ze voornamelijk de waardebon weg te geven als cadeau. Op deze manier krijg ik veel warme leads binnen. Men is al ‘warm’ gemaakt voor mij en ze hebben het idee dat ze een cadeau ontvangen (namelijk een uurtje gratis helderheid). Uiteraard volg ik die gesprekken op.

Dus, verzin een manier om contact te maken die bij jou past. Dan valt de drempel om dat aan te bieden ineens helemaal weg.

Tip 3: tip uit het NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)

Zet jezelf in het juiste ‘standje’ voordat je gaat netwerken.

In het NLP zeggen ze dat als je je fysiologische staat van zijn beïnvloedt, je daarmee ook je energie en je uitstraling beïnvloedt.

Energizer

Als ik doodmoe, en ik mijn sjofele kleding ergens heen ga kom ik nooit zo goed tot mijn recht dan als ik fris gedoucht ben, mijn mooie blouse aan heb en mijn favoriete muziek geluisterd heb.

Dus als ik ga netwerken besteed ik aandacht aan mijn uiterlijk en luister ik muziek waarvan ik energie krijg. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld golden oldies als Eye of the Tiger, You can Go you own Way of If I could turn back time.

Lekker het volume op standje gehoorbeschadiging. Even meezingen en dansen en ik ben ready to go.

Jij hebt vast ook je eigen energizer. Zet die in voordat je gaat netwerken.

Méér Millie Gietman

Dat vind je hier:

Andere introverte ondernemers leren kennen? Sluit je aan bij Platform Trefpunt